GLOBALE RETNINGSLINJER FOR PERSONVERN FOR COLGATE-PALMOLIVE COMPANY

Sist oppdatert: Januar 2024

Colgate-Palmolive Company og dets datterselskaper og tilknyttede selskaper («Colgate» eller «vi» eller «vår/vårt/våre» eller «oss») respekterer personvernet ditt og verdsetter forholdet vi har til deg. Derfor håndterer vi personopplysningene dine (som definert nedenfor) på en ansvarlig måte, og vi vil at du skal være kjent med hvordan vi innhenter, bruker, offentliggjør og beskytter personopplysningene dine. Disse retningslinjene for personvern beskriver vår praksis i forbindelse med personopplysningene dine og de relaterte rettighetene dine.

Disse retningslinjene for personvern beskriver også vår praksis i forbindelse med personopplysninger som vi innhenter om fagfolk som tannleger, estetikere, veterinærer og studenter, og helsetjenesteeksperter («fagfolk»), for å levere dem profesjonelt orienterte tjenester («profesjonelle tjenester»).

I disse retningslinjene henviser vi til nettstedene våre, apper, enheter, sosiale mediesider, e-postmeldinger, annonser, produktanbefalinger, offline-aktiviteter og profesjonelle tjenester samlet som «tjenestene». Vi kan gi ytterligere merknader i forbindelse med visse tjenester eller tilbud.

HVA ER PERSONOPPLYSNINGER?

Personopplysninger er opplysninger som identifiserer, beskriver eller er rimelig i stand til å være tilknyttet eller koblet til deg. Dette inkluderer informasjon som navn og e-postadresse, og kan også inkludere andre identifikatorer som forklart nedenfor.

HVILKE PERSONOPPLYSNINGER VI INNHENTER

Når du samhandler med tjenestene våre, kan vi innhente følgende kategorier av personopplysninger. Alle disse kategoriene gjelder kanskje ikke samhandlingen din med oss, men disse retningslinjene gir en oversikt over kategorier og mulige samhandlinger.

  • Identifikatorer

    Så som navn, postadresse, e-postadresse, IP-adresse (Internet Protocol), enhetsidentifikatorer og brukernavn/håndtak for sosiale medier og offentlige identifikatorer og enhetsinformasjon.

  • Internett-/nettverksaktivitet

    Så som samhandlingen din med våre nettsteder, apper, annonser eller andre medier.

  • Kommersiell informasjon og betalingsinformasjon

    Så som produkter eller tjenester kjøpt eller vurdert og kreditt- eller debetkortinformasjon.

  • Stedsdata

    For eksempel generell informasjon som indikerer plasseringen din og informasjon som tillater oss å tilnærme eller bestemme plasseringen din.

  • Brukergenerert innhold

    Så som kommunikasjonen din med oss og innhold du oppgir gjennom sosiale medier, kommentarer, anbefalinger, tilbakemeldinger, vurderinger og svar på spørreundersøkelser.

  • Lyd / visuell informasjon

    Så som fotografier, bilder og videoer du deler med oss, tale- eller samtaleopptak som de som er tatt opp under samhandling med forbrukeravdelingen for kvalitetssikring og analyseformål, og TV-videoopptak med lukket krets (CCTV) ved anleggene våre.

  • Demografiske opplysninger

    Så som alder, kjønn, sivilstatus og annen informasjon om husholdningen.

  • Fysiske egenskaper

    Så som hudtype, tannfarge, øyenfarge eller annen profilinformasjon som du deler med oss.

  • Helseopplysninger

    Så som helsemål, medisinske tilstander eller annen informasjon du oppgir i forbindelse med din bruk av tjenestene våre.

  • Slutninger

    Så som slutninger trukket fra informasjonen beskrevet ovenfor for å vurdere interesse for produkter og tjenester.

  • Sensitive personopplysninger

    Vi innhenter kun sensitive personopplysninger med ditt samtykke og kun for bruk som du har autorisert. 

SLIK INNHENTER VI PERSONOPPLYSNINGER

Vi og autoriserte tredjeparts tjenesteleverandører som arbeider på våre vegne innhenter personopplysninger på en rekke måter, inkludert:

  • Gjennom tjenestene

    Vi innhenter personopplysninger gjennom tjenestene, for eksempel når du registrerer deg for et nyhetsbrev, registrerer en konto, oppretter en profil, samhandler med tjenestene våre gjennom applikasjoner, chatboter, spørreundersøkelser eller andre funksjoner, eller foretar et kjøp.

  • Offline

    Vi innhenter personopplysninger fra deg offline, for eksempel:

    • Når du legger inn en bestilling over telefon, kontakt forbrukeravdelingen eller tar kontakt med oss med en annen forespørsel;
    • Når du besøker standen vår på en messe eller besøker anleggene våre;
    • Når du deltar i programmene eller aktivitetene våre eller oppgir opplysninger på bransjearrangementer;
    • Når du deltar i et offline lotteri eller en kampanje;
    • Når du eller noen på dine vegne rapporterer en bivirkning med hensyn til ett av produktene våre.
  • Gjennom forretningspartnere

    Når vi samarbeider med virksomheter og andre partnere, kan vi innhente informasjon om deg og samhandlingen din med disse virksomhetene og andre partnere.

  • Fra sosiale medieplattformer

    Hvis du kobler den sosiale mediekontoen din til en konto som tilbys av oss, vil du dele visse personopplysninger fra den sosiale mediekontoen din med oss, for eksempel navn, e-postadresse, bilder, liste over kontakter på sosiale medier og andre opplysninger som kan være (eller som du gjør) tilgjengelige for oss.

  • Fra andre kilder

    Vi mottar personopplysningene dine fra andre kilder, for eksempel:

    • Offentlig tilgjengelige databaser og kilder;
    • Dataselskaper;
    • Felles markedsføringspartnere;
    • Tredjeparter som rapporterer bivirkninger angående et produkt til oss.
  • Gjennom informasjonskapsler og andre teknologier

    Når du samhandler med tjenestene våre, annonser og åpner eller klikker på e-postene vi sender, innhenter vi automatisk visse opplysninger ved hjelp av informasjonskapsler, piksler, sporingsbilder og andre sporingsteknologier. 

    • Gjennom nettleseren eller enheten din: Visse opplysninger innhentes av de fleste nettlesere eller automatisk gjennom enheten din, for eksempel Media Access Control (MAC)-adresse, datamaskintype (Windows eller Mac), skjermoppløsning, operativsystemnavn og -versjon, enhetsprodusent og -modell, språk, nettlesertype og -versjon, og navnet og versjonen på tjenestene (for eksempel appen) du bruker.

    • Gjennom din bruk av en app: Når du laster ned og bruker en app, kan vi og tjenesteleverandørene våre spore og samle inn bruksdata for appen, for eksempel dato og klokkeslett appen på enheten din får tilgang til serverne våre og hvilke data og filer som er lastet ned til appen basert på enhetsnummeret ditt.

    • Bruke informasjonskapsler: Informasjonskapsler er databiter som lagres direkte på datamaskinen du bruker. Informasjonskapsler lar oss innhente opplysninger som nettlesertype, tid brukt på tjenestene, besøkte sider, henvisende nettsteder og andre trafikkdata. 

      • Hvis du ikke ønsker at opplysninger skal innhentes gjennom bruk av informasjonskapsler, lar de fleste nettlesere deg automatisk avvise informasjonskapsler eller få valget om å avslå eller akseptere en bestemt informasjonskapsel (eller informasjonskapsler) fra et bestemt nettsted. Det kan også være lurt å henvise til http://www.allaboutcookies.org. Hvis du imidlertid ikke godtar informasjonskapsler, kan du oppleve noen ulemper under bruken din av tjenestene. Du vil kanskje heller ikke motta reklame eller andre tilbud fra oss som er relevante for interessene og behovene dine.

    • Bruke pikseltagger og andre lignende teknologier: Pikseltagger (også kjent som sporingsbilder og klare GIF-er) kan blant annet brukes til å spore handlingene til brukere av tjenestene (inkludert e-postmottakere), måle ytelsen til markedsføringskampanjene våre og kompilere statistikk om bruk av tjenestene og responsrater.

    • Analyse: Vi bruker Google Analytics, blant andre lignende teknologier, som bruker informasjonskapsler og lignende teknologier til å innhente og analysere data om bruk av tjenestene og rapportere om aktiviteter og trender. Denne tjenesten kan også innhente data om bruk av andre nettsteder, apper og nettbaserte ressurser. Du kan lære om Googles praksis ved å gå til www.google.com/policies/privacy/?partners/, og velge dem bort ved å laste ned Google Analytics opt-out add-on for nettleser, tilgjengelig på https://tools.google.com/dlpage/gaoptout.

    • IP-adresse: IP-adressen din blir automatisk tildelt datamaskinen av Internett-tjenesteleverandøren din. En IP-adresse kan identifiseres og logges automatisk i serverloggfilene våre når en bruker får tilgang til tjenestene, sammen med tidspunktet for besøket og siden(e) som besøkes. Innhenting av IP-adresser er standard praksis og gjøres automatisk av mange nettsteder, applikasjoner og andre tjenester. Vi bruker IP-adresser til formål som å beregne bruksnivåer, diagnostisere serverproblemer og administrere tjenestene. Vi kan også utlede den omtrentlige plasseringen din fra IP-adressen din.

    • Fysisk plassering:: Vi kan innhente den fysiske plasseringen til enheten din ved for eksempel å bruke satellitt-, mobiltelefontårn- eller Wi-Fi-signaler. Vi kan bruke enhetens fysiske plassering for å gi deg personlig tilpassede stedsbaserte tjenester og innhold. I noen tilfeller kan du ha tillatelse til å tillate eller nekte slik bruk av enhetens plassering, men hvis du gjør det, kan det hende at vi ikke kan gi deg de aktuelle personlige tjenestene og innholdet.
  • Mer om informasjonskapsler

    Informasjonskapsler er små filer som lastes ned til datamaskinen eller mobilenheten din når du besøker et nettsted. Vanligvis sendes informasjonskapsler deretter tilbake til det opprinnelige nettstedet ved hvert påfølgende besøk, eller til et annet nettsted som gjenkjenner den informasjonskapselen. Informasjonskapsler er nyttige fordi de tillater et nettsted å gjenkjenne en brukers enhet. En informasjonskapsel tildeler en unik numerisk identifikator til nettleseren din, og kan gjøre det mulig for oss å gjenkjenne deg som den samme brukeren som var på nettstedet vårt tidligere og relatere bruken din av nettstedet til annen informasjon om deg.

    Informasjonskapsler utfører mange forskjellige funksjoner, for eksempel å la deg navigere effektivt mellom sider, huske preferansene dine og generelt forbedre brukeropplevelsen. De kan også bidra til å sikre at annonser du ser på nettet er mer relevante for deg og interessene dine.

    Nettstedene våre bruker flere typer informasjonskapsler, inkludert «nødvendige informasjonskapsler», «funksjonelle informasjonskapsler», «analyseinformasjonskapsler» og «reklameinformasjonskapsler»:

    • Nødvendige informasjonskapsler (fra Colgate-Palmolive): Disse informasjonskapslene er avgjørende for at du skal kunne bevege deg rundt på nettstedene våre og bruke funksjonene deres. Disse informasjonskapslene innhenter ikke informasjon om deg som kan brukes til markedsføring eller til å huske hvor du har vært på nettstedet vårt. Disse informasjonskapslene er ofte økt-spesifikke, og utløper etter at besøket ditt på nettstedet (økten) er avsluttet. Disse informasjonskapslene kan ikke deaktiveres.

    • Funksjonelle informasjonskapsler (fra Colgate-Palmolive): Disse informasjonskapslene gjør det mulig for nettstedene våre å huske valg du tar (som brukernavn, språk eller region du befinner deg i) og gi forbedrede, mer personlige funksjoner. Informasjonen disse informasjonskapslene innhenter, kan anonymiseres, og de kan ikke spore nettleseraktiviteten din på andre nettsteder. 

    • Analyseinformasjonskapsler (fra tredjeparter): Disse informasjonskapslene brukes til å innhente informasjon om hvordan besøkende bruker nettstedene våre, inkludert antall besøkende, nettstedene som henviste dem til nettstedene våre og sidene de besøkte på nettstedene våre. Vi bruker denne informasjonen til å kompilere rapporter og for å hjelpe oss med å forbedre nettstedene våre, for eksempel for å forstå hvordan besøkende bruker nettstedet vårt og ved å sikre at brukerne enkelt finner det de leter etter. Disse informasjonskapslene forblir vanligvis på datamaskinen din til du sletter dem som beskrevet nedenfor.

    • Reklameinformasjonskapsler (fra tredjeparter): Disse informasjonskapslene brukes til å innhente opplysninger om nettstedene og individuelle sider som brukere besøker både på og utenfor nettstedene våre (som kan indikere for eksempel interessene dine og andre attributter). Disse informasjonskapslene kan brukes til personlig annonsering. De brukes vanligvis til å levere annonser som er mer relevante for deg og interessene dine, med personlig tilpasning, og for å bidra til å måle effektiviteten av en reklamekampanje. Denne informasjonen deles med andre organisasjoner som annonsører og partnerne våre, som kan bruke den med informasjon om hvordan du bruker andre nettsteder, inkludert for å identifisere delte interesser og atferd på tvers av grupper av brukere som besøker våre (og andre) nettsteder. Disse informasjonskapslene forblir vanligvis på datamaskinen din til du sletter dem som beskrevet nedenfor.

    Administrere og slette informasjonskapsler:

    Vi forstår at du kanskje vil kontrollere hvilke informasjonskapsler som blir satt som en del av besøket ditt på nettstedene våre. Du kan administrere bruken av informasjonskapsler på enhetene dine ved å bruke verktøyet vårt for innstillinger for informasjonskapsler og/eller funksjoner som er tilgjengelige på de fleste nettlesere. Informasjonskapsler kan også slettes fra lagringsmediet på enheten din når som helst.

    Hvis du velger å slette eller avvise informasjonskapsler, ha i tankene at du kanskje ikke kan bruke hele funksjonaliteten til nettstedene våre, og at kommunikasjon du mottar fra oss kan være mindre relevant for deg enn den ellers kunne ha vært.

    Hvis du har deaktivert én eller flere informasjonskapsler, kan vi fortsatt bruke informasjon innhentet fra informasjonskapsler før preferansen din for deaktivering ble angitt. Vi vil imidlertid slutte å bruke den deaktiverte informasjonskapselen for å innhente ytterligere informasjon.

     

TILKOBLEDE ENHETER

Vi innhenter, bruker og offentliggjør personopplysninger også i forbindelse med de tilkoblede helseenhetene våre, inkludert hum by Colgate og Colgate Connect E1 Smart-tannbørste og Colgate Whitening LED-sett («enhetene») på flere måter:

  • Gjennom appen

    Så som når du oppgir e-postadressen din eller et profilbilde i forbindelse med kontoopprettelse. Når du laster ned og bruker appen, innhenter vi serienummeret til tannbørsten din, samt opplysninger om din bruk av appen, som spill og andre funksjoner som brukes og datoer og klokkeslett for samhandlingen din med appen.

    Når du for eksempel bruker tilkoblede tannbørster, innhenter vi opplysninger om pussingen din, for eksempel tid brukt på pussing, pussehyppighet, områder i munnen som pusses og tannbørstens posisjon (inkludert, men ikke begrenset til, når du pusser i forbindelse med et spill) for å forstå hvordan appen brukes, inkludert hvilke funksjoner og interaksjoner som bidrar til å forbedre pusseteknikken, og for å designe nye funksjoner og spill.

  • Gjennom nettstedet

    Så som når du kjøper produkter, kontakt oss via chat eller e-post, eller abonner på nyhetsbrevet vårt.

  • Gjennom enheten din

    Visse opplysninger innhentes automatisk gjennom enheten eller nettleseren, så som en enhets-ID, skjermoppløsningen din, operativsystem, enhetsprodusent og -modell, språk, standard landinnstilling og nettlesertype og -versjon. Vi bruker disse opplysningene for å sikre at tjenestene fungerer som de skal. Vi bruker enhets-ID-en til å sende deg push-varsler, underlagt ditt samtykke (eller foreldresamtykke) der det kreves av gjeldende lov.

  • Fra andre kilder

    Så som forsikringsselskapet ditt eller tannlegen din, med ditt samtykke.

Teknologien som brukes til å evaluere tannpussen din, som inkluderer algoritmer som analyserer ansiktet ditt og børsteteknikken din, kjøres i sanntid på enheten din (og blir dermed ikke innhentet eller fanget opp av Colgate). Vi innhenter ikke informasjonen fra enheten din eller får tilgang til den på enheten din, og vi bruker heller ikke denne teknologien til å identifisere deg.

Vi bruker personopplysninger til å levere tjenestenes funksjonalitet til deg, så som, hvis du bruker appene våre, å gi deg en ukentlig gjennomgang av aktiviteten din, for å bedre forstå deg og levere innhold, informasjon og tilbud skreddersydd til interessene dine, og for å analysere bruken av tjenestene slik at vi kan forbedre dem. For mer informasjon om hvordan vi bruker personopplysninger, se nedenfor.

SLIK BRUKER VI PERSONOPPLYSNINGER

Vi og autoriserte tredjeparts tjenesteleverandører som jobber på våre vegne bruker personopplysninger for legitime forretningsformål når vi samhandler med forbrukere, offentligheten, fagfolk og detaljhandelskundene våre. Nedenfor gir vi en oversikt over vår bruk av personopplysninger.

  • SAMHANDLE MED FORBRUKERE OG OFFENTLIGHETEN

  • Levere tjenestene og oppfylle forespørslene dine

    • For å levere tjenestene til deg, for eksempel å arrangere tilgang til en konto du har opprettet hos oss.
    • For å svare på henvendelsene dine og oppfylle forespørslene dine, når du kontakter oss via ett av de elektroniske kontaktskjemaene våre, via telefon eller på annen måte, for eksempel når du sender oss spørsmål, forslag, komplimenter eller klager. 
    • I den grad du velger å dele personopplysninger, for eksempel om huden din eller oral helse, vil vi bruke denne informasjonen i samsvar med den merknaden vi gir deg på det tidspunktet og med ditt samtykke.
    • For å sende administrativ informasjon til deg, for eksempel endringer i vilkårene, betingelsene og retningslinjene våre.
    • For å la deg sende meldinger til en annen person, gjennom henvisninger eller «send til en venn»-funksjoner.
    • For å legge til rette for sosial delingsfunksjonalitet, hvis du velger å bruke slik funksjonalitet.
    • For å oppfylle kjøpene dine eller andre transaksjoner.
    • For å gi deg kundeservice.
  • Gi deg informasjon om produkter og annet markedsføringsmateriell på tvers av Colgates merkevarefamilie

    For å sende deg markedsføringsrelaterte e-poster, tekstmeldinger, push-varsler og annen kommunikasjon med informasjon om tjenestene, produktene, kampanjene, tipsene og arrangementene våre på tvers av Colgates merkevarefamilie, sammen med andre nyheter om oss.

  • Levere persontilpassede tjenester og utføre forretningsrapportering

    • For å analysere eller forutsi preferansene dine for å utarbeide aggregerte trendrapporter om hvordan det digitale innholdet vårt brukes.
    • For å bedre forstå preferansene dine, slik at vi kan tilpasse samhandlingen vår med deg og gi deg informasjon og/eller tilbud på tvers av Colgates merkevarefamilie skreddersydd til interessene dine.
    • For å måle effektiviteten av annonseringen vår. 
    • For å bedre forstå interessene dine slik at vi kan levere innhold via tjenestene våre som vi tror vil være relevant og interessant for deg.
  • La deg delta i lotterier, konkurranser eller andre kampanjer

    Vi kan tilby deg muligheten til å delta i et lotteri, en konkurranse eller annen kampanje. Noen av disse kampanjene har ytterligere regler som inneholder informasjon om hvordan vi vil bruke og offentliggjøre personopplysningene dine.

  • La deg delta i Colgate Bright Smiles, Bright Futures®-programmet

    • For å administrere programmet.
    • For å sikre at prøver brukes på riktig måte.
  • SAMHANDLE MED FAGFOLK, DETALJHANDELKUNDER OG FORRETNINGSPARTNERE

Informasjon vi innhenter fra fagfolk, detaljhandelskunder, forretningspartnere inkluderer foretrukket språk; profesjonell biografi og utdanning; kontonummer og ID for nettbutikk; opplysninger om dine lisenser, spesialiteter, tilknytninger, publikasjoner, legitimasjon og andre prestasjoner; og opplysninger om din bruk og kjøp av produktene våre, inkludert kredittkortinformasjon som aktuelt, samhandlingene dine med oss og tjenester for dem du leverer pleie til. Nedenfor gir vi en oversikt over vår bruk av fagfolkenes personopplysninger.

  • Oppfylle forespørsler relatert til de profesjonelle tjenestene våre

    • For å betale for tjenester eller refundere utgifter.
    • For å bistå i planleggingen av turer relatert til virksomheten vår eller konferanser.
    • For å gi deg produktene og prøvene du har bedt om.
    • For å identifisere og engasjere oss med fagfolk som vitenskapelige eksperter eller profesjonelle ledere.
    • For å håndheve kontraktsvilkårene og betingelsene som styrer forholdet vårt til fagfolk.
  • Engasjering med fagfolk

    • For å samhandle med deg basert på den faglige ekspertisen og meningen din via digitale eller andre metoder.
    • For å involvere deg i programmer/paneler med fagfolk. 
    • For å ta kontakt med deg for den faglige ekspertisen din, for eksempel i forbindelse med spørreundersøkelser knyttet til produkter eller tjenester som tilbys av oss eller et tilknyttet selskap. 
    • For å samarbeide med deg om arrangementer, publikasjoner eller rådgivende møter 
    • For å søke synspunktene dine om produkter og tjenester fremmet av oss, et tilknyttet selskap eller en forretningspartner for utvikling og forbedringsformål.
  • Gjøre det mulig for fagfolk å delta i spesielle programmer, arrangementer eller kampanjer

    I disse tilfellene kan vi bruke fagfolks personopplysninger på ytterligere måter som offentliggjort som en del av disse spesielle programmene, aktivitetene, arrangementene eller kampanjene.

  • Gjøre det mulig for fagfolk å opprette en nettbutikk

    Vi gir fagfolk muligheten til å opprette en nettbutikk for å hjelpe dem med å tilby optimale pasienttjenester og praktisk tilgang til produktene våre.

  • ANNEN BRUK OG OFFENTLIGGJØRINGER

  • Oppnå forretningsformålene våre

    • For å overholde gjeldende lover og forskrifter.
    • For å samarbeide med offentlige og myndighetsautoriteter.
    • For å samarbeide med politimyndigheter.
    • I forbindelse med salg, omorganisering, fellesforetak eller annen forretningstransaksjon, der vi har en legitim interesse i å offentliggjøre eller overføre personopplysningene dine til en tredjepart.
    • Av andre juridiske grunner, som å håndheve vilkårene og betingelsene våre eller beskytte rettighetene, personvernet, sikkerheten eller eiendommen vår, og/eller rettighetene til datterselskapene eller de tilknyttede selskapene våre, deg eller andre.
    • For revisjoner, for å verifisere at de interne prosessene våre fungerer som tiltenkt og er i samsvar med juridiske, regulatoriske eller kontraktsmessige krav.
    • For svindel- og sikkerhetsovervåkingsformål, for eksempel for å oppdage og forhindre cyberangrep eller forsøk på å begå identitetstyveri.
    • For å aggregere, avidentifisere og anonymisere personopplysninger slik at de ikke lenger vil anses som personopplysninger fordi de ikke lenger identifiserer noen enkeltperson. Vi gjør dette for å generere andre opplysninger for vår bruk, som vi kan bruke og offentliggjøre for ethvert formål.
    • For å utvikle nye produkter og tjenester.
    • For å forbedre eller modifisere de nåværende produktene og tjenestene våre.
    • For å administrere og rapportere rapportering av bivirkninger knyttet til produktene våre.
    • For å identifisere brukstrender, for eksempel å forstå hvilke deler av tjenestene våre som er mest interessante for brukere.
    • For å bestemme effektiviteten av reklamekampanjene våre, slik at vi kan tilpasse kampanjene våre til brukernes behov og interesser.
    • For å drive og utvide forretningsaktivitetene våre.
    • For å overholde antikorrupsjons- og åpenhetsforpliktelser.
    • For å spore og svare på bekymringer og oppfylle de regulatoriske overvåkings- og rapporteringsforpliktelsene våre, inkludert de som er relatert til produktklager, produkt-/pasientsikkerhet og bakgrunnssjekker.
    • For å bedre forstå hvordan produktene og tjenestene våre påvirker fagfolk og dem de leverer pleie til."

Denne bruken og offentliggjøringene av personopplysningene dine kan forekomme utenfor bostedslandet ditt.

Vi engasjerer oss i disse aktivitetene og behandler personopplysningene dine for å administrere forholdet vårt til deg, overholde en juridisk forpliktelse eller tilby deg tjenester / utføre en kontrakt med deg, der behandlingen skjer med ditt samtykke, eller er i vår legitime interesse og ikke overstyres av datavernsinteressene eller de grunnleggende rettighetene dine.

Colgate selger eller utveksler ikke personopplysningene dine for økonomisk kompensasjon. Se avsnittet nedenfor om «Valgene dine angående offentliggjøring av personopplysninger» for mer informasjon om hvordan Colgate kan offentliggjøre personopplysningene dine til tredjeparter og valgene du har for å begrense eller stoppe slik offentliggjøring.

  • Insentiver for personopplysninger

Vi kan tilby programmer med økonomiske insentiver eller tjenesteforskjeller som et bonuskort, rabatt eller en kupong til forbrukere eller fagfolk i bytte for personopplysningene deres. Vi kan innhente personopplysninger som navn, e-postadresse, preferanser, erfaringer og engasjement med Colgate («forbrukeropplysninger»). Hvis du deltar i disse programmene, vil vi innhente ditt samtykke, som kan tilbakekalles når som helst. Merk at tilbakekalling av samtykke kan påvirke muligheten din til å delta i disse programmene. Vi anslår at verdien av forbrukeropplysningene er verdien av fordelen vi tilbyr deg i forbindelse med kampanjen eller spørreundersøkelsen, som er rimelig relatert til kostnadene forbundet med å tilby en slik fordel.

SLIK OFFENTLIGGJØR VI PERSONOPPLYSNINGER

  • Vi offentliggjør personopplysninger:

    • Til datterselskapene, de tilknyttede selskaper og merkene våre for de formål som er beskrevet i disse retningslinjene for personvern, inkludert å gi deg personlig tilpasset markedsføringskommunikasjon, produkttilbud og kampanjer, annonser og annet kuratert innhold på tvers av Colgates merkevarefamilie.

      • Du kan se navnene og plasseringen til datterselskapene eller de tilknyttede selskapene våre her.  Du finner Colgates merkevarefamilie here.

      • Colgate-Palmolives datterselskap eller tilknyttede selskap som har innhentet personopplysningene dine vil være ansvarlig for personopplysninger om deg som overføres og brukes.

    • Til tredjeparts tjenesteleverandørene våre, for å legge til rette for tjenester de leverer til oss.

      • Disse kan omfatte leverandører av tjenester som webhotell, dataanalyse, betalingsbehandling, ordreoppfyllelse, informasjonsteknologi og relatert infrastrukturforsyning, kundeservice, e-postlevering, revisjon og andre tjenester.

    • Til tredjeparter, for å tillate dem å sende deg markedsføringskommunikasjon, i samsvar med valgene dine.

    • Til tredjeparts sponsorer av lotterier, konkurranser og lignende kampanjer, i samsvar med valgene dine.

    • I forbindelse med levering av de profesjonelle tjenestene våre, til andre selskaper som vi samarbeider med om bestemte produkter eller tjenester.

      • Disse kan inkludere samarbeidspartnerne våre for produkter som vi i fellesskap utvikler og/eller markedsfører.

    • Ved å bruke tjenestene kan du også velge å offentliggjøre personopplysninger.

      • Du kan offentliggjøre personopplysninger på oppslagstavler, chat, profilsider, blogger og andre tjenester som du kan legge ut opplysninger og innhold på (inkludert, uten begrensning, de sosiale mediesidene våre). Vær oppmerksom på at alle personopplysninger du legger ut eller offentliggjør gjennom disse tjenestene vil bli offentlige og kan være tilgjengelige for andre brukere og allmennheten.

    • Du kan også offentliggjøre personopplysninger gjennom den sosiale delingsaktiviteten din. Når du kobler tjenestekontoen din til den sosiale mediekontoen din, kan du dele opplysninger med vennene dine som er tilknyttet den sosiale mediekontoen din, med andre brukere og med den sosiale mediekontoleverandøren din. Ved å gjøre dette autoriserer du oss til å legge til rette for denne delingen av opplysninger, og du forstår at bruken av delte opplysninger vil styres av den sosiale medieleverandørens retningslinjer for personvern.
    • Vi engasjerer oss i disse aktivitetene for å administrere forholdet vårt til deg, overholde en juridisk forpliktelse eller levere deg tjenester / utføre en kontrakt med deg, der behandlingen er i vår legitime interesse og ikke overstyres av datavernsinteressene eller de grunnleggende rettighetene dine, eller med ditt samtykke.
    • Annonseringen vår: Vi bruker tredjeparts annonseringsselskaper til å levere annonser om varer og tjenester som kan være av interesse for deg når du får tilgang til og bruker tjenestene og andre nettsteder eller nettbaserte tjenester.
    • Slike annonser leveres basert på tilgangen din til og bruken av tjenestene våre og andre nettsteder eller nettbaserte tjenester på noen av enhetene dine, samt på opplysninger mottatt fra tredjeparter. Tredjeparts annonseringsselskaper gjør dette mulig ved å plassere eller gjenkjenne en unik informasjonskapsel i nettleseren din (inkludert gjennom bruk av pikseltagger). De bruker også disse teknologiene, sammen med opplysninger de innhenter om online-bruken din, for å gjenkjenne deg på tvers av enhetene du bruker, for eksempel en mobiltelefon og en bærbar datamaskin. Hvis du vil ha mer informasjon om denne praksisen, og for å lære hvordan du melder deg av den i skrivebords- og mobilnettlesere på den bestemte enheten du får tilgang til disse retningslinjene for personvern på, kan du gå til http://optout.aboutads.info/#/ og http://optout.networkadvertising.org/#/.
    • Innbyggere i California, Colorado, Connecticut, Utah og Virginia kan utøve rettighetene sine til å velge bort denne annonseringen som beskrevet i avsnittet «Personvernrettigheter i California og andre delstater» nedenfor.

VALGENE DINE ANGÅENDE OFFENTLIGGJØRING AV PERSONOPPLYSNINGER

Vi gir deg valg angående vår bruk og offentliggjøring av personopplysningene dine for markedsføringsformål.  Innbyggere i visse amerikanske delstater, spesielt California, Colorado, Connecticut, Oregon, Texas, Utah og Virginia, og land utenfor USA, kan ha ytterligere rettigheter som beskrevet i avsnittene «Delstatsspesifikke personvernrettigheter» og «Landsspesifikke personvernrettigheter» nedenfor.

Du kan velge bort:

  • Å motta elektronisk kommunikasjon fra oss: Hvis du ikke lenger ønsker å motta markedsføringsrelaterte e-poster, tekstmeldinger eller SMS-meldinger fra oss, kan du melde deg av ved å følge instruksjonene i hver slik melding eller ved å kontakte Forbrukeravdelingen. 
  • Å motta push-varsler fra oss: Hvis du ikke lenger ønsker å motta push-varsler, kan du stoppe disse varslene gjennom enhetsinnstillingene dine.
  • Å motta markedsføringskommunikasjon relatert til de profesjonelle tjenestene våre: Hvis du bruker de profesjonelle tjenestene våre og ikke lenger ønsker å motta markedsføringskommunikasjon fra oss, kan du melde deg av ved å kontakte Forbrukeravdelingen. I forespørselen din, oppgi navnet ditt og adressen der du ikke lenger ønsker å bli kontaktet.
  • Delingen vår av personopplysningene dine med datterselskaper eller tilknyttede selskaper for deres direkte markedsføringsformål: Hvis du foretrekker at vi slutter å dele personopplysningene dine fremover med datterselskapene eller de tilknyttede selskapene våre for deres direkte markedsføringsformål, kan du velge bort denne delingen ved å kontakte Forbrukeravdelingen. 
  • Delingen vår av personopplysningene dine med ikke-tilknyttede tredjeparter for deres direkte markedsførings- eller analytiske formål: Hvis du foretrekker at vi slutter å dele personopplysningene dine fremover med ikke-tilknyttede tredjeparter for deres direkte markedsføringsformål, kan du velge bort denne delingen ved å kontakte Forbrukeravdelingen.

Vi vil prøve å etterkomme forespørselen(e) din(e) så snart det er praktisk mulig. Vær oppmerksom på at hvis du velger å ikke motta markedsføringsrelatert kommunikasjon fra oss, kan vi fortsatt sende deg viktige administrative eller transaksjonsrelaterte meldinger som aktuelt, som du ikke kan velge bort.

 

SLIK BESKYTTER VI PERSONOPPLYSNINGENE DINE

Vi bruker rimelige organisatoriske, tekniske og administrative tiltak for å beskytte personopplysninger i organisasjonen vår og forsøker å forhindre uautorisert tilgang. Dessverre kan ingen dataoverføring eller lagringssystem garanteres å være 100 % sikkert. Hvis du har grunn til å tro at samhandlingen din med oss ikke lenger er sikker, må du varsle oss umiddelbart ved å kontakte Forbrukeravdelingen.

HVOR LENGE VI BEHOLDER OPPLYSNINGENE DINE

Vi oppbevarer personopplysninger så lenge det er nødvendig eller tillatt i lys av formålet(ene) de ble innhentet for og i samsvar med gjeldende lov og selskapets retningslinjer.

Kriteriene som brukes til å fastslå oppbevaringsperiodene våre inkluderer:

  • Hvor lenge vi leverer tjenestene til deg (for eksempel så lenge du har en konto hos oss eller fortsetter å bruke tjenestene);
  • Hvor lenge vi har et pågående forhold til deg;
  • Hvorvidt det er en juridisk forpliktelse som vi er underlagt (for eksempel krever visse lover at vi holder oversikt over transaksjonene dine i en viss tidsperiode før vi kan slette dem); og
  • Hvorvidt oppbevaring er tilrådelig i lys av vår rettslige stilling (for eksempel med hensyn til gjeldende vedtekter om begrensninger, rettssaker, offentlige undersøkelser eller regulatoriske hensyn).

SENSITIVE PERSONOPPLYSNINGER

Med mindre vi spesifikt ber om det i forbindelse med tjenestene, ber vi om at du ikke sender oss, og du ikke offentliggjør, noen sensitive personopplysninger (f.eks. personnummer, data relatert til rasemessig eller etnisk opprinnelse, politiske meninger, religion eller annen tro, biometri eller genetiske egenskaper, kriminell bakgrunn eller fagforeningsmedlemskap) på eller gjennom tjenestene eller på annen måte til oss.

MINDREÅRIGES/BARNS PERSONVERN – MERKNAD TIL FORELDRE OG OMSORGSPERSONER

Med mindre annet er angitt, er tjenestene ikke rettet mot mindreårige som definert av gjeldende lov. I USA er for eksempel mindreårige personer under 13 år, og i EØS respekterer vi medlemsstatenes lover, og vi innhenter ikke bevisst personopplysninger fra mindreårige. Hvis du gir oss personopplysninger om mindreårige, bekrefter du at du har riktig myndighet til å gjøre det, og at du kan demonstrere slik myndighet til oss på forespørsel. Vi har ikke faktisk kunnskap om salg eller deling av personopplysninger om forbrukere under 16 år.

Vi bryr oss om barns personvern. Vi erkjenner at barns bruk av Internett og e-post fremmer spesielle bekymringer angående personvernet og sikkerheten til personopplysninger. Vi oppfordrer alle foreldre og omsorgspersoner til å sjekke og overvåke barnas aktiviteter på nettet.

Barnet ditt kan nyte det meste av innholdet og aktivitetene i områdene våre for barn uten å oppgi noen personopplysninger til oss. For eksempel gir https://www.colgate.no/products/kids informasjon om Colgates produkter for barn, samt pedagogiske videoer som hjelper barn med å utvikle sunne vaner. I tillegg tilbyr https://www.colgate.no/oral-health-education/our-commitment muntlig pedagogisk materiale designet for lærere, foreldre og barn, og har morsomme aktiviteter for barn.

Til glede for barnet ditt kan vi koble til andre nettsteder. Vi er ikke ansvarlige for disse andre nettstedene, og vi anbefaler deg å også sjekke retningslinjene for personvern på disse nettstedene.

Noen ganger ber vi om eller aksepterer innsendinger fra barn, for eksempel kunstverk som er med i en konkurranse, hvorav noen kan bli lagt ut på nettstedene våre. Slike innsendinger kan gjøres både offline og online. Hvis et barn eller en forelder ønsker at vi skal legge ut et bilde eller andre personopplysninger om et barn, krever vi en signert foreldretillatelse og et frigivelsesattest. Når barn sender inn til oss offline, for eksempel via vanlig post, kan vi beholde all informasjonen de sender til oss. Med mindre vi mottar et signert skjema for foreldretillatelse, screener vi alle offline-innsendinger før de legges ut, og fjerner og sletter eventuelle personopplysninger de måtte inneholde før de legges ut.

I de begrensede tilfellene der vi innhenter personopplysninger fra barn med en signert foreldretillatelse og frigivelsesattest, kan gjeldende lov gi foreldre rett til å gjennomgå, korrigere, oppdatere, undertrykke, begrense og/eller slette personopplysninger vi har innhentet fra barna deres, eller til å nekte å tillate videre innhenting, bruk eller offentliggjøring av slike personopplysninger. Hvis du ønsker å utøve noen av disse rettighetene, kontakt oss.

TREDJEPARTSTJENESTER

Vi kan bruke en tredjeparts betalingstjeneste til å behandle betalinger som gjøres gjennom tjenestene. Hvis du ønsker å foreta en betaling gjennom tjenestene, vil personopplysningene dine bli innhentet av en slik tredjepart og ikke av oss, og vil være underlagt tredjepartens retningslinjer for personvern, i stedet for disse retningslinjene for personvern. Vi har ingen kontroll over, og er ikke ansvarlige for, denne tredjepartens innhenting, bruk og offentliggjøring av personopplysningene dine.

Disse retningslinjene for personvern tar ikke for seg, og vi er ikke ansvarlige for, personvernet, opplysninger eller annen praksis fra tredjeparter, inkludert tredjeparter som driver nettsteder eller tjenester som tjenestene lenker til. Inkluderingen av en lenke på tjenestene innebærer ikke godkjenning av det koblede nettstedet eller tjenesten av oss eller av datterselskapene eller de tilknyttede selskapene våre.

I tillegg er vi ikke ansvarlige for innhenting, bruk og offentliggjøring av opplysninger eller sikkerhetsretningslinjer eller praksis fra andre organisasjoner eller andre apputviklere, appleverandører, leverandører av sosiale medier, operativsystemleverandører, trådløse tjenesteleverandører eller enhetsprodusenter, inkludert med hensyn til personopplysninger du offentliggjør til andre organisasjoner gjennom eller i forbindelse med appene eller de sosiale mediesidene våre.

PERSONVERNRETTIGHETER I CALIFORNIA OG ANDRE DELSTATER

Hvis du er bosatt i California, Colorado, Connecticut, Oregon, Texas, Utah eller Virginia, gir loven i delstaten deg visse rettigheter med hensyn til personopplysningene dine som kan inkludere:

  • Retten til å vite hvilke, om noen, personopplysninger vi har innhentet, brukt, offentliggjort og solgt om deg, inkludert kategoriene av personopplysninger, kategoriene av kilder som personopplysningene innhentes fra, forretnings- eller kommersielle formål for innhenting, salg eller deling av personopplysninger, kategoriene av tredjeparter som Colgate offentliggjør personopplysninger til, og de spesifikke delene av personopplysninger Colgate har innhentet om deg.
  • Retten til å få en kopi av personopplysninger vi har om deg i et bærbart og, i den grad det er teknisk mulig, lett brukbart format.
  • Retten til å korrigere unøyaktige personopplysninger om deg , tatt i betraktning personopplysningenes art og formålene med behandlingen.
  • Retten til å be om sletting av visse personopplysninger.
  • Retten til å velge bort salg av personopplysningene dine , som du kan utøve på nettstedet vårt ved å klikke her.
  • Retten til å velge bort deling av personopplysningene med henblikk på målrettet annonsering som du kan utøve på nettstedet vårt her eller ved å endre personvernpreferansene dine (f.eks. Global Privacy Control), tilgjengelig gjennom visse nettlesere og utvidelser, som signaliserer preferansen din for å melde deg av. Vær oppmerksom på at fjerning av informasjonskapsler til enhver tid vil fjerne signalet fra de valgte personvernpreferansene dine
  • Retten til å begrense bruken av de sensitive personopplysningene dine , som du kan utøve gjennom Kontakt oss-skjemaet som er tilgjengelig på nettstedet vårt.
  • Hvis vi avviser forespørselen din, retten til å klage på beslutningen vår.

Loven i California krever at vi identifiserer, for 12-månedersperioden før datoen for disse retningslinjene for personvern, hvilken informasjon vi kan ha «solgt» eller «delt» om deg. I 12-måneders perioden før datoen for disse retningslinjene for personvern, offentliggjorde vi visse personopplysninger til autoriserte tredjeparter for å motta tjenester, innsikt eller annen verdifull vurdering.

Kategorier av personopplysninger

Kategorier av tredjeparter som vi offentliggjør personopplysninger til for forretningsformål eller andre tillatte formål som aktuelt:

Identifikatorer:

  • Datterselskaper
  • Tjenesteleverandører

Internett-/nettverksaktivitet

  • Datterselskaper
  • Tjenesteleverandører

Kommersiell informasjon og betalingsinformasjon

  • Tjenesteleverandører
  • Detaljsalgkunder/forretningspartnere

Stedsdata

  • Tjenesteleverandører

Brukergenerert innhold

  • Datterselskaper
  • Tjenesteleverandører
  • Detaljsalgkunder/forretningspartnere

Lyd / visuell informasjon

  • Datterselskaper
  • Tjenesteleverandører
  • Detaljsalgkunder/forretningspartnere

Demografiske opplysninger

  • Datterselskaper
  • Tjenesteleverandører
  • Detaljsalgkunder/forretningspartnere

Fysiske egenskaper

  • Tjenesteleverandører

Helseopplysninger

  • Datterselskaper i tilfelle en bivirkning

Slutninger

  • Datterselskaper
  • Tjenesteleverandører
  • Detaljsalgkunder/forretningspartnere

Sensitive personlige opplysninger

  • Tjenesteleverandører

Colgate bruker eller offentliggjør ikke sensitive personopplysninger, som definert i gjeldende lover, for andre formål enn de som tillates av gjeldende lov.

Disse retningslinjene for personvern beskriver hvordan vi kan dele informasjonen din for markedsføringsformål, som beskrevet ovenfor. Hvis du er bosatt i California, tillater Shine the Light-loven deg å be om og innhente informasjon fra oss én gang per kalenderår om personopplysningene dine delt med tredjeparter for deres egne direkte markedsføringsformål, inkludert informasjonskategoriene og navnene og adressene til de virksomhetene vi har delt slik informasjon med. For å be om denne informasjonen og for andre spørsmål om personvernpraksisen vår og overholdelse av lovene i California, kan du kontakte oss via Kontakt oss-skjemaet på nettstedet vårt.

Sende inn forespørsler

Hvis du er bosatt i California, Colorado, Connecticut, Oregon, Texas, Utah eller Virginia kan du, underlagt gjeldende lokal lov i delstaten din, sende inn forespørslene dine om å velge bort, korrigere, slette og/eller få vite / innhente personopplysninger vi har innhentet om deg ved å gå inn på Forbrukeravdeling-siden vår ved å klikke her eller ved å kontakte vårt gratis telefonnummer på 1-800-468-6502.

Vi vil svare på forespørselen din i samsvar med kravene i delstatens gjeldende lover. Vær oppmerksom på at vi bare er pålagt å respektere California-forespørsler om å få vite to ganger i løpet av en 12-måneders periode.

Verifisering av identiteten din

Når du utøver disse rettighetene og sender inn en forespørsel til oss, vil vi bekrefte identiteten din ved å be deg om å gi oss ytterligere informasjon som e-postadresse eller bestillingsnumre for tidligere bestillinger av produktene og tjenestene våre. Vi kan også bruke en tredjeparts verifiseringsleverandør for å verifisere identiteten din.

Appell

Innbyggere i Colorado, Connecticut, Oregon, Texas og Virginia kan klage på en beslutning vi har tatt angående forespørslene deres ved å ringe oss på 1-800-468-6502 eller ved å bruke skjemaet som er tilgjengelig på nettstedet vårt.  Vi vil svare på klager fra innbyggere i Virginia og Connecticut innen 60 dager.  Vi vil svare på klager fra innbyggere i Colorado innen 45 dager.

Ikke-diskriminering

Hvis du gjør en forespørsel i henhold til gjeldende personvernlover i California, Colorado, Connecticut, Oregon, Texas, Utah eller Virginia, vil vi ikke diskriminere deg på noen måte. Vi vil for eksempel ikke nekte deg rabatter eller andre fordeler eller pålegge deg straffer, eller gi deg eller foreslå at du vil motta et annet nivå eller en annen kvalitet av fordeler eller tjenester.

Automatisert beslutningstaking

Vi bruker vanligvis ikke automatisert beslutningsteknologi, som dette begrepet er definert av delstatlige personvernlover. Hvis vi bruker automatisert beslutningsteknologi, vil du bli informert gjennom en egen personvernmerknad.

Autoriserte agenter

Du kan tillate en autorisert agent å sende inn en forespørsel om å vite eller slette personopplysningene dine. Hvis vi mottar en forespørsel på dine vegne, vil vi be den personen om å gi oss bevis på at du ga den personen skriftlig tillatelse til å gjøre en forespørsel for deg. Hvis denne personen ikke gir oss skriftlig bevis, vil vi avvise forespørselen deres slik at vi kan beskytte personopplysningene dine.

 

JURISDIKSJON OG GRENSEOVERSKRIDENDE OVERFØRING

Gitt at vi driver internasjonalt, kan behandlingen vår av personopplysningene dine innebære internasjonal overføring av personopplysningene dine. Personopplysningene dine kan lagres og behandles i ethvert land der vi har anlegg eller der vi engasjerer tjenesteleverandører, og ved å bruke tjenestene forstår du at personopplysningene dine vil bli overført til land utenfor bostedslandet ditt, til virksomheter i land som kan ha datavernregler som er forskjellige fra og ikke tilsvarende de i ditt eget land. Under visse omstendigheter kan domstoler, politimyndigheter, tilsynsorganer eller sikkerhetsmyndigheter i disse andre landene ha rett til å få tilgang til personopplysningene dine. Ved å bruke tjenestene og oppgi personopplysningene dine, erkjenner du at tjenestene er underlagt lovene i USA, og samtykker til behandlingen av personopplysningene dine i USA.

LANDSSPESIFIKKE PERSONVERNRETTIGHETER

For personer som bor utenfor USA, kan loven i jurisdiksjonen din gi deg visse rettigheter med hensyn til personopplysningene dine som kan omfatte:

 
  • Retten til å bli informert om hvordan vi bruker personopplysningene dine
  • Retten til tilgang til personopplysningene vi har om deg
  • Retten til sletting / fjerning / å bli glemt
  • Rett til korrigering/retting
  • Retten til å trekke tilbake samtykke til enhver tid for behandling av personopplysninger basert på samtykke
  • Retten til å protestere mot behandling av personopplysninger basert på legitime interesser
  • Retten til å begrense behandlingen av personopplysningene dine
  • Retten til å velge bort deling av personopplysningene dine med tredjeparter, inkludert administrasjon/avvisning av informasjonskapsler og andre sporingsteknologier
  • Retten til dataportabilitet
  • Retten til å fremme en klage hos dataverns-/tilsynsmyndigheten

Se nedenfor for mer informasjon om utøvelse av personvernrettighetene dine.

EØS

Hvis du bor i EØS, kan du fremme en klage hos en datavernsmyndighet for landet ditt eller regionen din eller der en påstått krenkelse av gjeldende datavernlov har skjedd. En liste over datavernsmyndigheter er tilgjengelig her .

Når det gjelder jurisdiksjon og overføringer over landegrenser, er noen av landene utenfor EØS anerkjent av Europakommisjonen som å gi et tilstrekkelig nivå av datavern i henhold til EØS-standarder. For overføringer fra EØS til land som ikke anses som tilstrekkelige av Europakommisjonen, har vi iverksatt tilstrekkelige tiltak, for eksempel standard kontraktklausuler vedtatt av Europakommisjonen, for å beskytte personopplysningene dine. Du kan få en kopi av disse tiltakene ved å klikke her .

AUSTRALIA

Hvis du bor i Australia, gjelder denne delen.

I den grad Australian Privacy Act 1988 (Cth) gjelder for Colgate-enheter, vil slike enheter overholde kravene for behandlingsansvarlige som spesifisert i loven. Klikk her for å identifisere den behandlingsansvarlige som er ansvarlig for innhenting, bruk og offentliggjøring av personopplysningene dine under disse retningslinjene for personvern.

Du kan få tilgang til, oppdatere og korrigere personopplysninger vi har om deg gjennom et skjema for håndtering av personopplysninger som du kan be om ved å kontakte:

The Privacy Officer
Level 29
420 George St
Sydney NSW 2000, Australia
E-post: PrivacyOfficer_Australia@colpal.com

Hvis vi ikke kan oppfylle forespørselen din, vil vi varsle deg skriftlig. Selv om du ikke sender inn en forespørsel, hvis vi har grunn til å tro at personopplysninger vi har om deg er unøyaktige, ufullstendige, utdaterte, irrelevante eller villedende, kan vi ta rimelige skritt for å korrigere eller på annen måte justere behandlingen vår av denne informasjonen.

FASTLANDS-KINA

Hvis du bor i Fastlands-Kina (unntatt Den spesielle administrative regionen Hongkong, Den spesielle administrative regionen Macau og Taiwan-regionen), gjelder denne delen. Denne delen gjelder også for Colgate-Palmolive (China) Co., Ltd. og dets tilknyttede selskaper i innhentingen av personlige opplysninger gjennom ulike kanaler, både online og offline, i Fastlands-Kina (unntatt Den spesielle administrative regionen Hongkong, Den spesielle administrative regionen Macau og Taiwan-regionen). I tilfelle uoverensstemmelser mellom innholdet i denne delen og Colgate-Palmolive Companys globale retningslinjer for personvern, skal denne delen ha forrang.

Personvernrettigheter

Rettighetene du har og måtene å utøve dem på er som følger:

  • Retten til å vite om de grunnleggende og utvidede forretningsfunksjonene til tjenestene eller produktene vi leverer, de spesifikke personlige opplysningene som innhentes for hver funksjon og deres formål. Under spesifikke omstendigheter (for eksempel når du bruker en app eller et miniprogram), retten til å vite om de nødvendige tillatelsene som kreves for å innhente personlige opplysninger, samt retten til å vite typer eller navn på SDK-ene vi legger inn og formålene, typene og metodene for innhenting av personlige opplysninger. Detaljerte avsløringer av denne informasjonen vil bli gitt i retningslinjene for personvern for de spesifikke tjenestene eller produktene vi tilbyr deg, etter behov. Der det er aktuelt, må du gjennomgå slike retningslinjer når du bruker tjenestene eller produktene;
  • Retten til å be om tilgang til, kopiere, korrigere, supplere eller slette visse personlige opplysninger;
  • Retten til å velge bort personlige annonseringsanbefalingstjenester;
  • Retten til å trekke tilbake samtykke;
  • Retten til å deaktivere kontoen din der det er aktuelt; og
  • Retten til å be om en forklaring på hvordan spesifikke produkter eller tjenester behandler de personlige opplysningene dine.

Du kan utøve de ovennevnte rettighetene ved å kontakte Forbrukeravdelingen eller ved hjelp av spesifikke metoder som ble gitt til deg da du samtykket til vår innhenting av de personlige opplysningene dine i spesifikke scenarier.

Overføringer over landegrenser

I prinsippet vil vi lagre innenlands de personlige opplysningene som innhentes og genereres under virksomheten vår i Fastlands-Kina. Vi vil kun oppgi de personlige opplysningene dine utenlands med det formål å oppfylle kontrakten med deg eller andre lovlige behandlingsgrunner. I slike tilfeller vil vi informere deg om navn, kontaktinformasjon, behandlingsformål, behandlingsmetoder, typer personlige opplysninger og metodene og prosedyrene for deg å utøve rettighetene dine med den utenlandske mottakeren, i samsvar med kravene i kinesisk lov, og innhente det separate samtykket ditt, samt oppfylle andre samsvarsforpliktelser vi er påkrevd å følge.

Slik beskytter vi de personlige opplysningene dine

Vi har implementert bransjestandard, rimelig gjennomførbare sikkerhetstiltak for å beskytte informasjonen din og forhindre uautorisert tilgang, offentliggjøring, bruk, modifisering, skade eller tap av personlige opplysninger. [Vi bruker for eksempel krypteringsteknologi for å forbedre sikkerheten til personlige opplysninger; opplysninger utvekslet mellom nettleseren din og serveren vår er beskyttet av SSL-protokollkryptering; vi tilbyr HTTPS-protokoll for sikker surfing; vi bruker pålitelige beskyttelsesmekanismer for å forhindre ondsinnede angrep på personlige opplysninger; vi distribuerer tilgangskontrollmekanismer for å sikre at bare autorisert personell kan få tilgang til personlige opplysninger. Vi gjennomfører opplæringskurs i informasjonssikkerhet og personvern for å styrke de ansattes bevissthet om viktigheten av å beskytte personlige opplysninger. Vi har etablert et avansert styringssystem for datasikkerhet i bransjen, noe som forbedrer sikkerheten til personlige opplysninger fra dimensjonene organisatorisk konstruksjon, systemdesign, personaladministrasjon og produktteknologi.]

Oppdateringer av våre retningslinjer for personvern

For å gi deg bedre tjenester, vil våre retningslinjer for personvern bli oppdatert på en betimelig måte etter hvert som virksomheten vår utvikler seg. Uten ditt uttrykkelige samtykke vil vi ikke redusere rettighetene du bør ha under disse retningslinjene for personvern. Vi vil utstede oppdaterte versjoner og legge ut eventuelle endringer i disse retningslinjene på nettstedet vårt når de trer i kraft eller minner deg om oppdateringer av innholdet på andre passende måter. Gå også til Colgates offisielle nettsted, app og andre produkt- eller tjenesteportaler for å holde deg informert om de nyeste retningslinjene for personvern. Hvis det er betydelige endringer i disse retningslinjene for personvern, vil vi også gi mer merkbare varsler, for eksempel bruk av pop up-vinduer, tekstmeldinger eller direkte e-post til deg.

Beredskapsplan

For å håndtere de potensielle risikoene ved lekkasje, ødeleggelse og tap av personlige opplysninger, har vi etablert et dedikert beredskapsteam. I henhold til selskapets standarder for håndtering av sikkerhetshendelser innleder vi sikkerhetsplaner for ulike sikkerhetshendelser for å stoppe tap, analysere, utvikle avhjelpende tiltak og samarbeide med relevante avdelinger for sporing og tilslag. Vi vil også informere deg på en betimelig måte i henhold til kravene i lover og forskrifter: den grunnleggende situasjonen og mulige virkningen av sikkerhetshendelsen, tiltakene vi har iverksatt eller vil iverksette, forslag til uavhengig forebygging og reduksjon av risikoer og avhjelpende tiltak for deg. Vi vil umiddelbart varsle deg om den relevante situasjonen for hendelsen via e-post, brev, telefon, push-varsling osv. Hvis det er vanskelig å varsle hver registrert med personlige opplysninger individuelt, vil vi ta rimelige og effektive tiltak for å gjøre kunngjøringer. Samtidig vil vi også proaktivt rapportere håndteringen av sikkerhetshendelser for personlige opplysninger til tilsynsmyndighetene etter behov.

Kontakt oss

Vi har dedikert personell til å være ansvarlige for sikkerheten til de personlige opplysningene dine. Hvis du har spørsmål om disse retningslinjene for personvern eller klager eller kommentarer om behandlingen av de personlige opplysningene dine, kan du kontakte oss gjennom Forbrukeravdelingen. Vi vil fullføre identitetsverifisering og svare innen femten (15) virkedager. Du kan også sende inn klager og rapporter mot ulovlige behandlingsaktiviteter for personlige opplysninger til avdelingene i Folkerepublikken Kina (unntatt Den spesielle administrative regionen Hongkong, Den spesielle administrative regionen Macau og Taiwan-regionen) som er ansvarlige for beskyttelse av personlige opplysninger.

JAPAN

Hvis du bor i Japan, gjelder denne delen.

Definisjoner av begreper i disse retningslinjene er underlagt følgende:

«Personopplysninger» inkluderer «personlige opplysninger» definert av Act on the Protection of Personal Information (Act No. 57 of 2003), som kan brukes til å identifisere en enkeltperson alene eller ved enkel kryss-sjekking med annen informasjon, men trenger ikke nødvendigvis å utgjøre en database eller tilsvarende.

«Sensitive personopplysninger» og «sensitive personlige opplysninger» betyr personlige opplysninger om en identifiserbar persons rase, tro, sosiale status, sykehistorie, rulleblad, det faktum å ha lidd skade fra en forbrytelse, eller andre identifikatorer eller tilsvarende foreskrevet av kabinettordre som de som krever spesiell forsiktighet for ikke å forårsake urettferdig diskriminering, fordommer eller andre ulemper for den personen.

Deling av personopplysninger

  • Felles bruk

Som nevnt i «SLIK OFFENTLIGGJØRER VI PERSONOPPLYSNINGER» bruker vi personopplysningene dine felles med datterselskapene, de tilknyttede selskapene og merkene våre for de formål som er beskrevet i «SLIK BRUKER VI PERSONOPPLYSNINGER» i disse retningslinjene for personvern. Kategoriene av felles brukte personopplysninger er også beskrevet i «HVILKE PERSONOPPLYSNINGER VI INNHENTER» i disse retningslinjene for personvern. Personen som er ansvarlig for denne felles bruken er Hill's-Colgate (Japan) Ltd. For mer informasjon om felles bruk, kontakt oss her.

  • Outsourcing

Vi kan outsource hele eller deler av behandlingen av personopplysninger til tredjeparts tjenesteleverandører eller andre tredjeparter. I slike tilfeller vil vi holde nødvendig og hensiktsmessig tilsyn med disse tredjepartene ved for eksempel å inngå kontrakter om behandlingen av personopplysninger med dem for å sikre at personopplysningene blir sikkert administrert.

Overføring over landegrenser

Personopplysningene dine kan overføres utenfor Japan. Selv i land som ikke er anerkjent av den japanske datavernsmyndigheten, Personal Information Protection Commission («PPC»), som å ha et beskyttelsesregime tilsvarende Japan, kan mottakere være sikre på at personopplysningene dine vil bli beskyttet av felles regler i konsernet, inkludert oss, eller av individuelle kontrakter.

For mer informasjon om overføring over landegrenser, kontakt oss her.

Tilsynsmyndighet

Du kan fremme en klage hos PPC.

NEW ZEALAND

Hvis du bor i New Zealand, gjelder denne delen.

Vi vil innhente, lagre, bruke, beholde og dele personopplysningene dine (inkludert helseopplysningene dine som aktuelt) i samsvar med kravene i Privacy Act 2020 og Health Information Privacy Code 2020.  Informasjonen vi kan innhente fra deg, formålene den kan brukes til, hvordan den vil bli lagret og hvem den kan deles med, er beskrevet i disse globale retningslinjene for personvern.

I tillegg vil vi iverksette tiltak for å sikre at alle personopplysninger knyttet til deg er nøyaktige, oppdaterte, fullstendige, relevante og ikke villedende før vi bruker eller offentliggjør disse personopplysningene.

Hvis du har spørsmål, bekymringer eller klager om måten vi har innhentet, lagret, brukt eller offentliggjort personopplysningene dine på, eller du ønsker å be om tilgang til eller korrigering av personopplysninger vi har om deg, kan du kontakte [sett inn].

Vi vil behandle klagen din konfidensielt og, etter å ha undersøkt klagen din, diskutere hvordan vi kan rette opp situasjonen.  Vi vil sørge for at vi svarer på klagen din innen rimelig tid (og i alle tilfeller innen den tiden som kreves av Privacy Act 2020)».

FILIPPINENE

Hvis du bor på Filippinene, gjelder denne delen.

Vi vil overholde kravene for behandling av personopplysninger i henhold til Data Privacy Act 2012 som aktuelt. Du har rett til å få tilgang til, korrigere, slette og protestere mot behandlingen av personopplysningene dine, og du har rett til dataportabilitet. Hvis du har spørsmål, bekymringer eller klager om måten vi har innhentet, lagret, brukt eller offentliggjort eller på annen måte behandlet personopplysningene dine på, eller du ønsker å utøve personvernrettighetene dine, kan du kontakte: privacy_cppi@colpal.com.

SLIK UTØVER DU PERSONVERNRETTIGHETENE DINE

Hvis du ønsker å utøve personvernrettighetene dine, underlagt gjeldende lokale lover, kan du kontakte oss ved å kontakte Forbrukeravdelingen. Vi vil svare på forespørselen din i samsvar med gjeldende lov.

For din beskyttelse kan vi bare implementere forespørsler med hensyn til personopplysningene knyttet til den bestemte e-postadressen du bruker til å sende oss forespørselen din, og vi må kanskje verifisere identiteten din før vi implementerer forespørselen din. Vi vil forsøke å etterkomme forespørselen din så snart det er praktisk mulig.

Vær oppmerksom på at vi kanskje må beholde visse opplysninger for arkiveringsformål og/eller for å fullføre eventuelle transaksjoner du startet før du ba om en endring eller sletting (f.eks. når du foretar et kjøp eller deltar i en kampanje, kan det hende du ikke kan endre eller slette personopplysningene som er oppgitt før etter fullføring av et slikt kjøp eller en slik kampanje), eller for å kunne etterkomme avmeldingsforespørsler.

OPPDATERINGER AV DISSE RETNINGSLINJENE FOR PERSONVERN

Forklaringen «SIST OPPDATERT» øverst i disse retningslinjene for personvern indikerer når disse retningslinjene for personvern sist ble revidert. Eventuelle endringer trer i kraft når vi legger ut de reviderte retningslinjene for personvern på tjenestene. Din bruk av tjenestene etter disse endringene betyr at du godtar de reviderte retningslinjene for personvern.

KONTAKTE OSS

Klikk her for å identifisere den behandlingsansvarlige som er ansvarlig for innhenting, bruk og offentliggjøring av personopplysningene dine under disse retningslinjene for personvern.

Hvis du har spørsmål om disse retningslinjene for personvern, kan du kontakte Forbrukeravdelingen eller:

Colgate-Palmolive Company
Attn: Global Data Privacy
300 Park Avenue
New York, NY 10022
USA