GLOBALE RETNINGSLINJER FOR PERSONVERN FOR COLGATE-PALMOLIVE COMPANY
Sist oppdatert: Januar 2024
Colgate-Palmolive Company og dets datterselskaper og tilknyttede selskaper («Colgate» eller «vi» eller «vår/vårt/våre» eller «oss») respekterer personvernet ditt og verdsetter forholdet vi har til deg. Derfor håndterer vi personopplysningene dine (som definert nedenfor) på en ansvarlig måte, og vi vil at du skal være kjent med hvordan vi innhenter, bruker, offentliggjør og beskytter personopplysningene dine. Disse retningslinjene for personvern beskriver vår praksis i forbindelse med personopplysningene dine og de relaterte rettighetene dine.
Disse retningslinjene for personvern beskriver også vår praksis i forbindelse med personopplysninger som vi innhenter om fagfolk som tannleger, estetikere, veterinærer og studenter, og helsetjenesteeksperter («fagfolk»), for å levere dem profesjonelt orienterte tjenester («profesjonelle tjenester»).
I disse retningslinjene henviser vi til nettstedene våre, apper, enheter, sosiale mediesider, e-postmeldinger, annonser, produktanbefalinger, offline-aktiviteter og profesjonelle tjenester samlet som «tjenestene». Vi kan gi ytterligere merknader i forbindelse med visse tjenester eller tilbud.
HVA ER PERSONOPPLYSNINGER?
Personopplysninger er opplysninger som identifiserer, beskriver eller er rimelig i stand til å være tilknyttet eller koblet til deg. Dette inkluderer informasjon som navn og e-postadresse, og kan også inkludere andre identifikatorer som forklart nedenfor.
TILKOBLEDE ENHETER
Vi innhenter, bruker og offentliggjør personopplysninger også i forbindelse med de tilkoblede helseenhetene våre, inkludert hum by Colgate og Colgate Connect E1 Smart-tannbørste og Colgate Whitening LED-sett («enhetene») på flere måter:
Teknologien som brukes til å evaluere tannpussen din, som inkluderer algoritmer som analyserer ansiktet ditt og børsteteknikken din, kjøres i sanntid på enheten din (og blir dermed ikke innhentet eller fanget opp av Colgate). Vi innhenter ikke informasjonen fra enheten din eller får tilgang til den på enheten din, og vi bruker heller ikke denne teknologien til å identifisere deg.
Vi bruker personopplysninger til å levere tjenestenes funksjonalitet til deg, så som, hvis du bruker appene våre, å gi deg en ukentlig gjennomgang av aktiviteten din, for å bedre forstå deg og levere innhold, informasjon og tilbud skreddersydd til interessene dine, og for å analysere bruken av tjenestene slik at vi kan forbedre dem. For mer informasjon om hvordan vi bruker personopplysninger, se nedenfor.
SLIK BRUKER VI PERSONOPPLYSNINGER
Vi og autoriserte tredjeparts tjenesteleverandører som jobber på våre vegne bruker personopplysninger for legitime forretningsformål når vi samhandler med forbrukere, offentligheten, fagfolk og detaljhandelskundene våre. Nedenfor gir vi en oversikt over vår bruk av personopplysninger.
SAMHANDLE MED FORBRUKERE OG OFFENTLIGHETEN
SAMHANDLE MED FAGFOLK, DETALJHANDELKUNDER OG FORRETNINGSPARTNERE
Informasjon vi innhenter fra fagfolk, detaljhandelskunder, forretningspartnere inkluderer foretrukket språk; profesjonell biografi og utdanning; kontonummer og ID for nettbutikk; opplysninger om dine lisenser, spesialiteter, tilknytninger, publikasjoner, legitimasjon og andre prestasjoner; og opplysninger om din bruk og kjøp av produktene våre, inkludert kredittkortinformasjon som aktuelt, samhandlingene dine med oss og tjenester for dem du leverer pleie til. Nedenfor gir vi en oversikt over vår bruk av fagfolkenes personopplysninger.
ANNEN BRUK OG OFFENTLIGGJØRINGER
Denne bruken og offentliggjøringene av personopplysningene dine kan forekomme utenfor bostedslandet ditt.
Vi engasjerer oss i disse aktivitetene og behandler personopplysningene dine for å administrere forholdet vårt til deg, overholde en juridisk forpliktelse eller tilby deg tjenester / utføre en kontrakt med deg, der behandlingen skjer med ditt samtykke, eller er i vår legitime interesse og ikke overstyres av datavernsinteressene eller de grunnleggende rettighetene dine.
Colgate selger eller utveksler ikke personopplysningene dine for økonomisk kompensasjon. Se avsnittet nedenfor om «Valgene dine angående offentliggjøring av personopplysninger» for mer informasjon om hvordan Colgate kan offentliggjøre personopplysningene dine til tredjeparter og valgene du har for å begrense eller stoppe slik offentliggjøring.
Insentiver for personopplysninger
Vi kan tilby programmer med økonomiske insentiver eller tjenesteforskjeller som et bonuskort, rabatt eller en kupong til forbrukere eller fagfolk i bytte for personopplysningene deres. Vi kan innhente personopplysninger som navn, e-postadresse, preferanser, erfaringer og engasjement med Colgate («forbrukeropplysninger»). Hvis du deltar i disse programmene, vil vi innhente ditt samtykke, som kan tilbakekalles når som helst. Merk at tilbakekalling av samtykke kan påvirke muligheten din til å delta i disse programmene. Vi anslår at verdien av forbrukeropplysningene er verdien av fordelen vi tilbyr deg i forbindelse med kampanjen eller spørreundersøkelsen, som er rimelig relatert til kostnadene forbundet med å tilby en slik fordel.
SLIK OFFENTLIGGJØR VI PERSONOPPLYSNINGER
VALGENE DINE ANGÅENDE OFFENTLIGGJØRING AV PERSONOPPLYSNINGER
Vi gir deg valg angående vår bruk og offentliggjøring av personopplysningene dine for markedsføringsformål. Innbyggere i visse amerikanske delstater, spesielt California, Colorado, Connecticut, Oregon, Texas, Utah og Virginia, og land utenfor USA, kan ha ytterligere rettigheter som beskrevet i avsnittene «Delstatsspesifikke personvernrettigheter» og «Landsspesifikke personvernrettigheter» nedenfor.
Du kan velge bort:
- Å motta elektronisk kommunikasjon fra oss: Hvis du ikke lenger ønsker å motta markedsføringsrelaterte e-poster, tekstmeldinger eller SMS-meldinger fra oss, kan du melde deg av ved å følge instruksjonene i hver slik melding eller ved å kontakte Forbrukeravdelingen.
- Å motta push-varsler fra oss: Hvis du ikke lenger ønsker å motta push-varsler, kan du stoppe disse varslene gjennom enhetsinnstillingene dine.
- Å motta markedsføringskommunikasjon relatert til de profesjonelle tjenestene våre: Hvis du bruker de profesjonelle tjenestene våre og ikke lenger ønsker å motta markedsføringskommunikasjon fra oss, kan du melde deg av ved å kontakte Forbrukeravdelingen. I forespørselen din, oppgi navnet ditt og adressen der du ikke lenger ønsker å bli kontaktet.
- Delingen vår av personopplysningene dine med datterselskaper eller tilknyttede selskaper for deres direkte markedsføringsformål: Hvis du foretrekker at vi slutter å dele personopplysningene dine fremover med datterselskapene eller de tilknyttede selskapene våre for deres direkte markedsføringsformål, kan du velge bort denne delingen ved å kontakte Forbrukeravdelingen.
- Delingen vår av personopplysningene dine med ikke-tilknyttede tredjeparter for deres direkte markedsførings- eller analytiske formål: Hvis du foretrekker at vi slutter å dele personopplysningene dine fremover med ikke-tilknyttede tredjeparter for deres direkte markedsføringsformål, kan du velge bort denne delingen ved å kontakte Forbrukeravdelingen.
Vi vil prøve å etterkomme forespørselen(e) din(e) så snart det er praktisk mulig. Vær oppmerksom på at hvis du velger å ikke motta markedsføringsrelatert kommunikasjon fra oss, kan vi fortsatt sende deg viktige administrative eller transaksjonsrelaterte meldinger som aktuelt, som du ikke kan velge bort.
SLIK BESKYTTER VI PERSONOPPLYSNINGENE DINE
Vi bruker rimelige organisatoriske, tekniske og administrative tiltak for å beskytte personopplysninger i organisasjonen vår og forsøker å forhindre uautorisert tilgang. Dessverre kan ingen dataoverføring eller lagringssystem garanteres å være 100 % sikkert. Hvis du har grunn til å tro at samhandlingen din med oss ikke lenger er sikker, må du varsle oss umiddelbart ved å kontakte Forbrukeravdelingen.
HVOR LENGE VI BEHOLDER OPPLYSNINGENE DINE
Vi oppbevarer personopplysninger så lenge det er nødvendig eller tillatt i lys av formålet(ene) de ble innhentet for og i samsvar med gjeldende lov og selskapets retningslinjer.
Kriteriene som brukes til å fastslå oppbevaringsperiodene våre inkluderer:
- Hvor lenge vi leverer tjenestene til deg (for eksempel så lenge du har en konto hos oss eller fortsetter å bruke tjenestene);
- Hvor lenge vi har et pågående forhold til deg;
- Hvorvidt det er en juridisk forpliktelse som vi er underlagt (for eksempel krever visse lover at vi holder oversikt over transaksjonene dine i en viss tidsperiode før vi kan slette dem); og
- Hvorvidt oppbevaring er tilrådelig i lys av vår rettslige stilling (for eksempel med hensyn til gjeldende vedtekter om begrensninger, rettssaker, offentlige undersøkelser eller regulatoriske hensyn).
SENSITIVE PERSONOPPLYSNINGER
Med mindre vi spesifikt ber om det i forbindelse med tjenestene, ber vi om at du ikke sender oss, og du ikke offentliggjør, noen sensitive personopplysninger (f.eks. personnummer, data relatert til rasemessig eller etnisk opprinnelse, politiske meninger, religion eller annen tro, biometri eller genetiske egenskaper, kriminell bakgrunn eller fagforeningsmedlemskap) på eller gjennom tjenestene eller på annen måte til oss.
MINDREÅRIGES/BARNS PERSONVERN – MERKNAD TIL FORELDRE OG OMSORGSPERSONER
Med mindre annet er angitt, er tjenestene ikke rettet mot mindreårige som definert av gjeldende lov. I USA er for eksempel mindreårige personer under 13 år, og i EØS respekterer vi medlemsstatenes lover, og vi innhenter ikke bevisst personopplysninger fra mindreårige. Hvis du gir oss personopplysninger om mindreårige, bekrefter du at du har riktig myndighet til å gjøre det, og at du kan demonstrere slik myndighet til oss på forespørsel. Vi har ikke faktisk kunnskap om salg eller deling av personopplysninger om forbrukere under 16 år.
Vi bryr oss om barns personvern. Vi erkjenner at barns bruk av Internett og e-post fremmer spesielle bekymringer angående personvernet og sikkerheten til personopplysninger. Vi oppfordrer alle foreldre og omsorgspersoner til å sjekke og overvåke barnas aktiviteter på nettet.
Barnet ditt kan nyte det meste av innholdet og aktivitetene i områdene våre for barn uten å oppgi noen personopplysninger til oss. For eksempel gir https://www.colgate.no/products/kids informasjon om Colgates produkter for barn, samt pedagogiske videoer som hjelper barn med å utvikle sunne vaner. I tillegg tilbyr https://www.colgate.no/oral-health-education/our-commitment muntlig pedagogisk materiale designet for lærere, foreldre og barn, og har morsomme aktiviteter for barn.
Til glede for barnet ditt kan vi koble til andre nettsteder. Vi er ikke ansvarlige for disse andre nettstedene, og vi anbefaler deg å også sjekke retningslinjene for personvern på disse nettstedene.
Noen ganger ber vi om eller aksepterer innsendinger fra barn, for eksempel kunstverk som er med i en konkurranse, hvorav noen kan bli lagt ut på nettstedene våre. Slike innsendinger kan gjøres både offline og online. Hvis et barn eller en forelder ønsker at vi skal legge ut et bilde eller andre personopplysninger om et barn, krever vi en signert foreldretillatelse og et frigivelsesattest. Når barn sender inn til oss offline, for eksempel via vanlig post, kan vi beholde all informasjonen de sender til oss. Med mindre vi mottar et signert skjema for foreldretillatelse, screener vi alle offline-innsendinger før de legges ut, og fjerner og sletter eventuelle personopplysninger de måtte inneholde før de legges ut.
I de begrensede tilfellene der vi innhenter personopplysninger fra barn med en signert foreldretillatelse og frigivelsesattest, kan gjeldende lov gi foreldre rett til å gjennomgå, korrigere, oppdatere, undertrykke, begrense og/eller slette personopplysninger vi har innhentet fra barna deres, eller til å nekte å tillate videre innhenting, bruk eller offentliggjøring av slike personopplysninger. Hvis du ønsker å utøve noen av disse rettighetene, kontakt oss.
TREDJEPARTSTJENESTER
Vi kan bruke en tredjeparts betalingstjeneste til å behandle betalinger som gjøres gjennom tjenestene. Hvis du ønsker å foreta en betaling gjennom tjenestene, vil personopplysningene dine bli innhentet av en slik tredjepart og ikke av oss, og vil være underlagt tredjepartens retningslinjer for personvern, i stedet for disse retningslinjene for personvern. Vi har ingen kontroll over, og er ikke ansvarlige for, denne tredjepartens innhenting, bruk og offentliggjøring av personopplysningene dine.
Disse retningslinjene for personvern tar ikke for seg, og vi er ikke ansvarlige for, personvernet, opplysninger eller annen praksis fra tredjeparter, inkludert tredjeparter som driver nettsteder eller tjenester som tjenestene lenker til. Inkluderingen av en lenke på tjenestene innebærer ikke godkjenning av det koblede nettstedet eller tjenesten av oss eller av datterselskapene eller de tilknyttede selskapene våre.
I tillegg er vi ikke ansvarlige for innhenting, bruk og offentliggjøring av opplysninger eller sikkerhetsretningslinjer eller praksis fra andre organisasjoner eller andre apputviklere, appleverandører, leverandører av sosiale medier, operativsystemleverandører, trådløse tjenesteleverandører eller enhetsprodusenter, inkludert med hensyn til personopplysninger du offentliggjør til andre organisasjoner gjennom eller i forbindelse med appene eller de sosiale mediesidene våre.
PERSONVERNRETTIGHETER I CALIFORNIA OG ANDRE DELSTATER
Hvis du er bosatt i California, Colorado, Connecticut, Oregon, Texas, Utah eller Virginia, gir loven i delstaten deg visse rettigheter med hensyn til personopplysningene dine som kan inkludere:
- Retten til å vite hvilke, om noen, personopplysninger vi har innhentet, brukt, offentliggjort og solgt om deg, inkludert kategoriene av personopplysninger, kategoriene av kilder som personopplysningene innhentes fra, forretnings- eller kommersielle formål for innhenting, salg eller deling av personopplysninger, kategoriene av tredjeparter som Colgate offentliggjør personopplysninger til, og de spesifikke delene av personopplysninger Colgate har innhentet om deg.
- Retten til å få en kopi av personopplysninger vi har om deg i et bærbart og, i den grad det er teknisk mulig, lett brukbart format.
- Retten til å korrigere unøyaktige personopplysninger om deg , tatt i betraktning personopplysningenes art og formålene med behandlingen.
- Retten til å be om sletting av visse personopplysninger.
- Retten til å velge bort salg av personopplysningene dine , som du kan utøve på nettstedet vårt ved å klikke her.
- Retten til å velge bort deling av personopplysningene med henblikk på målrettet annonsering som du kan utøve på nettstedet vårt her eller ved å endre personvernpreferansene dine (f.eks. Global Privacy Control), tilgjengelig gjennom visse nettlesere og utvidelser, som signaliserer preferansen din for å melde deg av. Vær oppmerksom på at fjerning av informasjonskapsler til enhver tid vil fjerne signalet fra de valgte personvernpreferansene dine
- Retten til å begrense bruken av de sensitive personopplysningene dine , som du kan utøve gjennom Kontakt oss-skjemaet som er tilgjengelig på nettstedet vårt.
- Hvis vi avviser forespørselen din, retten til å klage på beslutningen vår.
Loven i California krever at vi identifiserer, for 12-månedersperioden før datoen for disse retningslinjene for personvern, hvilken informasjon vi kan ha «solgt» eller «delt» om deg. I 12-måneders perioden før datoen for disse retningslinjene for personvern, offentliggjorde vi visse personopplysninger til autoriserte tredjeparter for å motta tjenester, innsikt eller annen verdifull vurdering.
Kategorier av personopplysninger
Kategorier av tredjeparter som vi offentliggjør personopplysninger til for forretningsformål eller andre tillatte formål som aktuelt:
Identifikatorer:
- Datterselskaper
- Tjenesteleverandører
Internett-/nettverksaktivitet
- Datterselskaper
- Tjenesteleverandører
Kommersiell informasjon og betalingsinformasjon
- Tjenesteleverandører
- Detaljsalgkunder/forretningspartnere
Stedsdata
- Tjenesteleverandører
Brukergenerert innhold
- Datterselskaper
- Tjenesteleverandører
- Detaljsalgkunder/forretningspartnere
Lyd / visuell informasjon
- Datterselskaper
- Tjenesteleverandører
- Detaljsalgkunder/forretningspartnere
Demografiske opplysninger
- Datterselskaper
- Tjenesteleverandører
- Detaljsalgkunder/forretningspartnere
Fysiske egenskaper
- Tjenesteleverandører
Helseopplysninger
- Datterselskaper i tilfelle en bivirkning
Slutninger
- Datterselskaper
- Tjenesteleverandører
- Detaljsalgkunder/forretningspartnere
Sensitive personlige opplysninger
- Tjenesteleverandører
Colgate bruker eller offentliggjør ikke sensitive personopplysninger, som definert i gjeldende lover, for andre formål enn de som tillates av gjeldende lov.
Disse retningslinjene for personvern beskriver hvordan vi kan dele informasjonen din for markedsføringsformål, som beskrevet ovenfor. Hvis du er bosatt i California, tillater Shine the Light-loven deg å be om og innhente informasjon fra oss én gang per kalenderår om personopplysningene dine delt med tredjeparter for deres egne direkte markedsføringsformål, inkludert informasjonskategoriene og navnene og adressene til de virksomhetene vi har delt slik informasjon med. For å be om denne informasjonen og for andre spørsmål om personvernpraksisen vår og overholdelse av lovene i California, kan du kontakte oss via Kontakt oss-skjemaet på nettstedet vårt.
Sende inn forespørsler
Hvis du er bosatt i California, Colorado, Connecticut, Oregon, Texas, Utah eller Virginia kan du, underlagt gjeldende lokal lov i delstaten din, sende inn forespørslene dine om å velge bort, korrigere, slette og/eller få vite / innhente personopplysninger vi har innhentet om deg ved å gå inn på Forbrukeravdeling-siden vår ved å klikke her eller ved å kontakte vårt gratis telefonnummer på 1-800-468-6502.
Vi vil svare på forespørselen din i samsvar med kravene i delstatens gjeldende lover. Vær oppmerksom på at vi bare er pålagt å respektere California-forespørsler om å få vite to ganger i løpet av en 12-måneders periode.
Verifisering av identiteten din
Når du utøver disse rettighetene og sender inn en forespørsel til oss, vil vi bekrefte identiteten din ved å be deg om å gi oss ytterligere informasjon som e-postadresse eller bestillingsnumre for tidligere bestillinger av produktene og tjenestene våre. Vi kan også bruke en tredjeparts verifiseringsleverandør for å verifisere identiteten din.
Appell
Innbyggere i Colorado, Connecticut, Oregon, Texas og Virginia kan klage på en beslutning vi har tatt angående forespørslene deres ved å ringe oss på 1-800-468-6502 eller ved å bruke skjemaet som er tilgjengelig på nettstedet vårt. Vi vil svare på klager fra innbyggere i Virginia og Connecticut innen 60 dager. Vi vil svare på klager fra innbyggere i Colorado innen 45 dager.
Ikke-diskriminering
Hvis du gjør en forespørsel i henhold til gjeldende personvernlover i California, Colorado, Connecticut, Oregon, Texas, Utah eller Virginia, vil vi ikke diskriminere deg på noen måte. Vi vil for eksempel ikke nekte deg rabatter eller andre fordeler eller pålegge deg straffer, eller gi deg eller foreslå at du vil motta et annet nivå eller en annen kvalitet av fordeler eller tjenester.
Automatisert beslutningstaking
Vi bruker vanligvis ikke automatisert beslutningsteknologi, som dette begrepet er definert av delstatlige personvernlover. Hvis vi bruker automatisert beslutningsteknologi, vil du bli informert gjennom en egen personvernmerknad.
Autoriserte agenter
Du kan tillate en autorisert agent å sende inn en forespørsel om å vite eller slette personopplysningene dine. Hvis vi mottar en forespørsel på dine vegne, vil vi be den personen om å gi oss bevis på at du ga den personen skriftlig tillatelse til å gjøre en forespørsel for deg. Hvis denne personen ikke gir oss skriftlig bevis, vil vi avvise forespørselen deres slik at vi kan beskytte personopplysningene dine.
JURISDIKSJON OG GRENSEOVERSKRIDENDE OVERFØRING
Gitt at vi driver internasjonalt, kan behandlingen vår av personopplysningene dine innebære internasjonal overføring av personopplysningene dine. Personopplysningene dine kan lagres og behandles i ethvert land der vi har anlegg eller der vi engasjerer tjenesteleverandører, og ved å bruke tjenestene forstår du at personopplysningene dine vil bli overført til land utenfor bostedslandet ditt, til virksomheter i land som kan ha datavernregler som er forskjellige fra og ikke tilsvarende de i ditt eget land. Under visse omstendigheter kan domstoler, politimyndigheter, tilsynsorganer eller sikkerhetsmyndigheter i disse andre landene ha rett til å få tilgang til personopplysningene dine. Ved å bruke tjenestene og oppgi personopplysningene dine, erkjenner du at tjenestene er underlagt lovene i USA, og samtykker til behandlingen av personopplysningene dine i USA.
LANDSSPESIFIKKE PERSONVERNRETTIGHETER
For personer som bor utenfor USA, kan loven i jurisdiksjonen din gi deg visse rettigheter med hensyn til personopplysningene dine som kan omfatte:
- Retten til å bli informert om hvordan vi bruker personopplysningene dine
- Retten til tilgang til personopplysningene vi har om deg
- Retten til sletting / fjerning / å bli glemt
- Rett til korrigering/retting
- Retten til å trekke tilbake samtykke til enhver tid for behandling av personopplysninger basert på samtykke
- Retten til å protestere mot behandling av personopplysninger basert på legitime interesser
- Retten til å begrense behandlingen av personopplysningene dine
- Retten til å velge bort deling av personopplysningene dine med tredjeparter, inkludert administrasjon/avvisning av informasjonskapsler og andre sporingsteknologier
- Retten til dataportabilitet
- Retten til å fremme en klage hos dataverns-/tilsynsmyndigheten
Se nedenfor for mer informasjon om utøvelse av personvernrettighetene dine.
EØS
Hvis du bor i EØS, kan du fremme en klage hos en datavernsmyndighet for landet ditt eller regionen din eller der en påstått krenkelse av gjeldende datavernlov har skjedd. En liste over datavernsmyndigheter er tilgjengelig her .
Når det gjelder jurisdiksjon og overføringer over landegrenser, er noen av landene utenfor EØS anerkjent av Europakommisjonen som å gi et tilstrekkelig nivå av datavern i henhold til EØS-standarder. For overføringer fra EØS til land som ikke anses som tilstrekkelige av Europakommisjonen, har vi iverksatt tilstrekkelige tiltak, for eksempel standard kontraktklausuler vedtatt av Europakommisjonen, for å beskytte personopplysningene dine. Du kan få en kopi av disse tiltakene ved å klikke her .
AUSTRALIA
Hvis du bor i Australia, gjelder denne delen.
I den grad Australian Privacy Act 1988 (Cth) gjelder for Colgate-enheter, vil slike enheter overholde kravene for behandlingsansvarlige som spesifisert i loven. Klikk her for å identifisere den behandlingsansvarlige som er ansvarlig for innhenting, bruk og offentliggjøring av personopplysningene dine under disse retningslinjene for personvern.
Du kan få tilgang til, oppdatere og korrigere personopplysninger vi har om deg gjennom et skjema for håndtering av personopplysninger som du kan be om ved å kontakte:
The Privacy Officer
Level 29
420 George St
Sydney NSW 2000, Australia
E-post: PrivacyOfficer_Australia@colpal.com
Hvis vi ikke kan oppfylle forespørselen din, vil vi varsle deg skriftlig. Selv om du ikke sender inn en forespørsel, hvis vi har grunn til å tro at personopplysninger vi har om deg er unøyaktige, ufullstendige, utdaterte, irrelevante eller villedende, kan vi ta rimelige skritt for å korrigere eller på annen måte justere behandlingen vår av denne informasjonen.
FASTLANDS-KINA
Hvis du bor i Fastlands-Kina (unntatt Den spesielle administrative regionen Hongkong, Den spesielle administrative regionen Macau og Taiwan-regionen), gjelder denne delen. Denne delen gjelder også for Colgate-Palmolive (China) Co., Ltd. og dets tilknyttede selskaper i innhentingen av personlige opplysninger gjennom ulike kanaler, både online og offline, i Fastlands-Kina (unntatt Den spesielle administrative regionen Hongkong, Den spesielle administrative regionen Macau og Taiwan-regionen). I tilfelle uoverensstemmelser mellom innholdet i denne delen og Colgate-Palmolive Companys globale retningslinjer for personvern, skal denne delen ha forrang.
Personvernrettigheter
Rettighetene du har og måtene å utøve dem på er som følger:
- Retten til å vite om de grunnleggende og utvidede forretningsfunksjonene til tjenestene eller produktene vi leverer, de spesifikke personlige opplysningene som innhentes for hver funksjon og deres formål. Under spesifikke omstendigheter (for eksempel når du bruker en app eller et miniprogram), retten til å vite om de nødvendige tillatelsene som kreves for å innhente personlige opplysninger, samt retten til å vite typer eller navn på SDK-ene vi legger inn og formålene, typene og metodene for innhenting av personlige opplysninger. Detaljerte avsløringer av denne informasjonen vil bli gitt i retningslinjene for personvern for de spesifikke tjenestene eller produktene vi tilbyr deg, etter behov. Der det er aktuelt, må du gjennomgå slike retningslinjer når du bruker tjenestene eller produktene;
- Retten til å be om tilgang til, kopiere, korrigere, supplere eller slette visse personlige opplysninger;
- Retten til å velge bort personlige annonseringsanbefalingstjenester;
- Retten til å trekke tilbake samtykke;
- Retten til å deaktivere kontoen din der det er aktuelt; og
- Retten til å be om en forklaring på hvordan spesifikke produkter eller tjenester behandler de personlige opplysningene dine.
Du kan utøve de ovennevnte rettighetene ved å kontakte Forbrukeravdelingen eller ved hjelp av spesifikke metoder som ble gitt til deg da du samtykket til vår innhenting av de personlige opplysningene dine i spesifikke scenarier.
Overføringer over landegrenser
I prinsippet vil vi lagre innenlands de personlige opplysningene som innhentes og genereres under virksomheten vår i Fastlands-Kina. Vi vil kun oppgi de personlige opplysningene dine utenlands med det formål å oppfylle kontrakten med deg eller andre lovlige behandlingsgrunner. I slike tilfeller vil vi informere deg om navn, kontaktinformasjon, behandlingsformål, behandlingsmetoder, typer personlige opplysninger og metodene og prosedyrene for deg å utøve rettighetene dine med den utenlandske mottakeren, i samsvar med kravene i kinesisk lov, og innhente det separate samtykket ditt, samt oppfylle andre samsvarsforpliktelser vi er påkrevd å følge.
Slik beskytter vi de personlige opplysningene dine
Vi har implementert bransjestandard, rimelig gjennomførbare sikkerhetstiltak for å beskytte informasjonen din og forhindre uautorisert tilgang, offentliggjøring, bruk, modifisering, skade eller tap av personlige opplysninger. [Vi bruker for eksempel krypteringsteknologi for å forbedre sikkerheten til personlige opplysninger; opplysninger utvekslet mellom nettleseren din og serveren vår er beskyttet av SSL-protokollkryptering; vi tilbyr HTTPS-protokoll for sikker surfing; vi bruker pålitelige beskyttelsesmekanismer for å forhindre ondsinnede angrep på personlige opplysninger; vi distribuerer tilgangskontrollmekanismer for å sikre at bare autorisert personell kan få tilgang til personlige opplysninger. Vi gjennomfører opplæringskurs i informasjonssikkerhet og personvern for å styrke de ansattes bevissthet om viktigheten av å beskytte personlige opplysninger. Vi har etablert et avansert styringssystem for datasikkerhet i bransjen, noe som forbedrer sikkerheten til personlige opplysninger fra dimensjonene organisatorisk konstruksjon, systemdesign, personaladministrasjon og produktteknologi.]
Oppdateringer av våre retningslinjer for personvern
For å gi deg bedre tjenester, vil våre retningslinjer for personvern bli oppdatert på en betimelig måte etter hvert som virksomheten vår utvikler seg. Uten ditt uttrykkelige samtykke vil vi ikke redusere rettighetene du bør ha under disse retningslinjene for personvern. Vi vil utstede oppdaterte versjoner og legge ut eventuelle endringer i disse retningslinjene på nettstedet vårt når de trer i kraft eller minner deg om oppdateringer av innholdet på andre passende måter. Gå også til Colgates offisielle nettsted, app og andre produkt- eller tjenesteportaler for å holde deg informert om de nyeste retningslinjene for personvern. Hvis det er betydelige endringer i disse retningslinjene for personvern, vil vi også gi mer merkbare varsler, for eksempel bruk av pop up-vinduer, tekstmeldinger eller direkte e-post til deg.
Beredskapsplan
For å håndtere de potensielle risikoene ved lekkasje, ødeleggelse og tap av personlige opplysninger, har vi etablert et dedikert beredskapsteam. I henhold til selskapets standarder for håndtering av sikkerhetshendelser innleder vi sikkerhetsplaner for ulike sikkerhetshendelser for å stoppe tap, analysere, utvikle avhjelpende tiltak og samarbeide med relevante avdelinger for sporing og tilslag. Vi vil også informere deg på en betimelig måte i henhold til kravene i lover og forskrifter: den grunnleggende situasjonen og mulige virkningen av sikkerhetshendelsen, tiltakene vi har iverksatt eller vil iverksette, forslag til uavhengig forebygging og reduksjon av risikoer og avhjelpende tiltak for deg. Vi vil umiddelbart varsle deg om den relevante situasjonen for hendelsen via e-post, brev, telefon, push-varsling osv. Hvis det er vanskelig å varsle hver registrert med personlige opplysninger individuelt, vil vi ta rimelige og effektive tiltak for å gjøre kunngjøringer. Samtidig vil vi også proaktivt rapportere håndteringen av sikkerhetshendelser for personlige opplysninger til tilsynsmyndighetene etter behov.
Kontakt oss
Vi har dedikert personell til å være ansvarlige for sikkerheten til de personlige opplysningene dine. Hvis du har spørsmål om disse retningslinjene for personvern eller klager eller kommentarer om behandlingen av de personlige opplysningene dine, kan du kontakte oss gjennom Forbrukeravdelingen. Vi vil fullføre identitetsverifisering og svare innen femten (15) virkedager. Du kan også sende inn klager og rapporter mot ulovlige behandlingsaktiviteter for personlige opplysninger til avdelingene i Folkerepublikken Kina (unntatt Den spesielle administrative regionen Hongkong, Den spesielle administrative regionen Macau og Taiwan-regionen) som er ansvarlige for beskyttelse av personlige opplysninger.
JAPAN
Hvis du bor i Japan, gjelder denne delen.
Definisjoner av begreper i disse retningslinjene er underlagt følgende:
«Personopplysninger» inkluderer «personlige opplysninger» definert av Act on the Protection of Personal Information (Act No. 57 of 2003), som kan brukes til å identifisere en enkeltperson alene eller ved enkel kryss-sjekking med annen informasjon, men trenger ikke nødvendigvis å utgjøre en database eller tilsvarende.
«Sensitive personopplysninger» og «sensitive personlige opplysninger» betyr personlige opplysninger om en identifiserbar persons rase, tro, sosiale status, sykehistorie, rulleblad, det faktum å ha lidd skade fra en forbrytelse, eller andre identifikatorer eller tilsvarende foreskrevet av kabinettordre som de som krever spesiell forsiktighet for ikke å forårsake urettferdig diskriminering, fordommer eller andre ulemper for den personen.
Deling av personopplysninger
Felles bruk
Som nevnt i «SLIK OFFENTLIGGJØRER VI PERSONOPPLYSNINGER» bruker vi personopplysningene dine felles med datterselskapene, de tilknyttede selskapene og merkene våre for de formål som er beskrevet i «SLIK BRUKER VI PERSONOPPLYSNINGER» i disse retningslinjene for personvern. Kategoriene av felles brukte personopplysninger er også beskrevet i «HVILKE PERSONOPPLYSNINGER VI INNHENTER» i disse retningslinjene for personvern. Personen som er ansvarlig for denne felles bruken er Hill's-Colgate (Japan) Ltd. For mer informasjon om felles bruk, kontakt oss her.
Outsourcing
Vi kan outsource hele eller deler av behandlingen av personopplysninger til tredjeparts tjenesteleverandører eller andre tredjeparter. I slike tilfeller vil vi holde nødvendig og hensiktsmessig tilsyn med disse tredjepartene ved for eksempel å inngå kontrakter om behandlingen av personopplysninger med dem for å sikre at personopplysningene blir sikkert administrert.
Overføring over landegrenser
Personopplysningene dine kan overføres utenfor Japan. Selv i land som ikke er anerkjent av den japanske datavernsmyndigheten, Personal Information Protection Commission («PPC»), som å ha et beskyttelsesregime tilsvarende Japan, kan mottakere være sikre på at personopplysningene dine vil bli beskyttet av felles regler i konsernet, inkludert oss, eller av individuelle kontrakter.
For mer informasjon om overføring over landegrenser, kontakt oss her.
Tilsynsmyndighet
Du kan fremme en klage hos PPC.
NEW ZEALAND
Hvis du bor i New Zealand, gjelder denne delen.
Vi vil innhente, lagre, bruke, beholde og dele personopplysningene dine (inkludert helseopplysningene dine som aktuelt) i samsvar med kravene i Privacy Act 2020 og Health Information Privacy Code 2020. Informasjonen vi kan innhente fra deg, formålene den kan brukes til, hvordan den vil bli lagret og hvem den kan deles med, er beskrevet i disse globale retningslinjene for personvern.
I tillegg vil vi iverksette tiltak for å sikre at alle personopplysninger knyttet til deg er nøyaktige, oppdaterte, fullstendige, relevante og ikke villedende før vi bruker eller offentliggjør disse personopplysningene.
Hvis du har spørsmål, bekymringer eller klager om måten vi har innhentet, lagret, brukt eller offentliggjort personopplysningene dine på, eller du ønsker å be om tilgang til eller korrigering av personopplysninger vi har om deg, kan du kontakte [sett inn].
Vi vil behandle klagen din konfidensielt og, etter å ha undersøkt klagen din, diskutere hvordan vi kan rette opp situasjonen. Vi vil sørge for at vi svarer på klagen din innen rimelig tid (og i alle tilfeller innen den tiden som kreves av Privacy Act 2020)».
FILIPPINENE
Hvis du bor på Filippinene, gjelder denne delen.
Vi vil overholde kravene for behandling av personopplysninger i henhold til Data Privacy Act 2012 som aktuelt. Du har rett til å få tilgang til, korrigere, slette og protestere mot behandlingen av personopplysningene dine, og du har rett til dataportabilitet. Hvis du har spørsmål, bekymringer eller klager om måten vi har innhentet, lagret, brukt eller offentliggjort eller på annen måte behandlet personopplysningene dine på, eller du ønsker å utøve personvernrettighetene dine, kan du kontakte: privacy_cppi@colpal.com.
SLIK UTØVER DU PERSONVERNRETTIGHETENE DINE
Hvis du ønsker å utøve personvernrettighetene dine, underlagt gjeldende lokale lover, kan du kontakte oss ved å kontakte Forbrukeravdelingen. Vi vil svare på forespørselen din i samsvar med gjeldende lov.
For din beskyttelse kan vi bare implementere forespørsler med hensyn til personopplysningene knyttet til den bestemte e-postadressen du bruker til å sende oss forespørselen din, og vi må kanskje verifisere identiteten din før vi implementerer forespørselen din. Vi vil forsøke å etterkomme forespørselen din så snart det er praktisk mulig.
Vær oppmerksom på at vi kanskje må beholde visse opplysninger for arkiveringsformål og/eller for å fullføre eventuelle transaksjoner du startet før du ba om en endring eller sletting (f.eks. når du foretar et kjøp eller deltar i en kampanje, kan det hende du ikke kan endre eller slette personopplysningene som er oppgitt før etter fullføring av et slikt kjøp eller en slik kampanje), eller for å kunne etterkomme avmeldingsforespørsler.
OPPDATERINGER AV DISSE RETNINGSLINJENE FOR PERSONVERN
Forklaringen «SIST OPPDATERT» øverst i disse retningslinjene for personvern indikerer når disse retningslinjene for personvern sist ble revidert. Eventuelle endringer trer i kraft når vi legger ut de reviderte retningslinjene for personvern på tjenestene. Din bruk av tjenestene etter disse endringene betyr at du godtar de reviderte retningslinjene for personvern.
KONTAKTE OSS
Klikk her for å identifisere den behandlingsansvarlige som er ansvarlig for innhenting, bruk og offentliggjøring av personopplysningene dine under disse retningslinjene for personvern.
Hvis du har spørsmål om disse retningslinjene for personvern, kan du kontakte Forbrukeravdelingen eller:
Colgate-Palmolive Company
Attn: Global Data Privacy
300 Park Avenue
New York, NY 10022
USA